Šta podrazumeva i koliko znači usluga kućne nege

Šta podrazumeva i koliko znači usluga kućne nege

 

Koliko usluge kućne nege mogu pomoći starijim bolesnim ljudima, podići im kvalitet života i produžiti im život, moglo se čuti na tribini pod nazivom “Kućna nega – mogućnosti i iskustva”, koja je održana u prostorijama Radio kafea, a na kojoj su Novosađani imali prilike da se upoznaju sa ovom uslugom i razmene svoja iskustva sa stučanjacima.

Tribinu je organizovala “Fondacija 021” jer je istraživanje pokazalo da su društvene promene dovele do dužeg starosnog veka stanovništva, ipak ono često nije praćeno i kvalitetnijom starošću čoveka. Usled različitih zahteva koje pred nas stavlja svakodnevica nekada nismo u mogućnosti da na pravi način brinemo o bliskim ljudima. Često se nalazimo rastrzanim između očekivanja i realnosti, želje da pomognemo i realnih mogućnosti.

Savetnica za socijalnu zaštitu pri Pokrajinskom sekretarijatu za socijalnu zaštitu Anđelija Đolović istakla je da je Srbija zemlja sa najstarijom populacijom stanovništva u Evropi, zbog čega je razvijanje sistema kućne nege izuzetno važno.

“Očekuje se da će do 2030. godine svaki peti građanin biti stariji od 65 godina. Kako imamo puno starih ljudi, u pokrajini postoji 16 državnih domova za stare, u koje se može smestiti 3.600 ljudi, a privatnih domova ima 26, ali sa manjim kapacitetom sa svega 500 mesta ukupno. Međutim, problem je što ovi kapaciteti pokrivaju svega 1,3% potreba starih u Vojvodini”, rekla je ona i istakla da se ipak veći broj starijih građana odlučuje za odlazak u starački dom, dok manji broj koristi usluge kućne nege, koja itekako može biti korisna.

U Vojvodini 5.800 starijih građana koristi usluge kućne nege, bilo državnih ili privatnih institucija i firmi. “Vitaplan” je jedna od vodećih firmi za pružanje usluga kućne nege, koje posluju na teritoriji Novog Sada. Gerontonegovateljice ove firme takođe su bile govornice na tribini, želeći da ukažu na sve benefite koje “Vitaplan” i ljudi tamo zaposleni mogu da pruže građanima Novog Sada.

Jedna od negovateljica “Vitaplana”, Daliborka Prašović, objasnila je da posao negovateljice starih lica mora da se voli, jer je posao težak, ali u isto vreme lep i human, štosvakom danu daje neki specijalni smisao i lepotu.

“Mi pružamo različite usluge lične nege korisnika, bilo da su polupokretni, pokretni ili nepokretni. Takođe nudimo i gerontousluge, odnosno pomoć u kući, odlazak po lekove, nabavku namirnica, spremanje lakih obroka, ali uvek odvojimo i vreme koje provedemo sa korisnicima u razgovoru i šetnji. Takodje tu je i usluga pratnje uz strucno lice do bolnica i klinika i nazad.”, kaže ona.

Sa druge strane, negovateljica Milica Kovačević, istakla je tokom tribine da u firmi “Vitaplan” nema liste čekanja, jer su korisnici uvek na prvom mestu.
“Prva poseta je uvek besplatna. Tada vršimo procenu stanja korisnika i onda u saradnji sa celom porodicom pravimo dalji plan poseta i nege. Zaista imamo različite korisnike, i predivno je kad vidite i osetite napredak u zdravlju i kvalitetu života osobe koju negujete. To nas sve ispunjava i zato je ovaj posao toliko lep”, priznaje negovateljica.
Prema rečima stručnjaka i govornika tribine, ono na šta se uvek treba obratiti posebna pažnja je psihičko stanje bake ili deke. Starije osobe žele da budu uključene u sva zbivanja, često ne slušaju svoje ukućane, koji im pak uvek žele sve najbolje, ali i usamljenost i nemoć da budu aktivni kao i pre, predstavljaju ono na osnovu čega se bazira proces kućne nege određene osobe.

Tribinu je svojim prisustvom uveličala i baka Mila, osamdesetogodišnja korisnica kućne nege “Vitaplana”, koja je podelila sa okupljenima svoju priču kako ju je njena negovateljica Milica Kovačević ponovo digla na noge nakon teške saobraćajne nezgode.

“Pre deset godina sam imala saobraćajnu nezgodu i maltene sam sve kosti u telu polomila. Nisam mogla ni da hodam, ni da sedim, ni da jedem. Porodica je htela da me da u dom, ali moja želja za životom je preovladala i rekla sam im da neću u dom i da ću sigurno sama prohodati. Tada sam upoznala Milicu, koja mi je postala kao ćerka, jer mi je muž umro a dece nismo imali. Evo, godine su prošle, i ja sam danas sa vama ovde. Mogu opet da hodam, jedem, sedim, i to sve zahvaljujući upornosti ovih divnih ljudi iz “Vitaplana”, ali i moje želje za životom”, priča baka Mila.

Ovo svedočanstvo je samo jedno u nizu onih kojima je usluga kućne nege pomogla da podignu kvalitet svog života na viši nivo. Stoga su govornici tribine “Kućna nega – mogućnosti i iskustva” složni u zaključku da je potrebno da se o ovoj temi sve više javno razgovara, kako bi se porodice i potencijalni korisnici upoznali sa uslugom kućne nege, koju mogu ostvariti bilo preko privatnih specijalizovanih firmi poput “Vitaplana”, bilo preko državnih institucija.

Vest preuzeta sa portala 021.rs.